De groep met zzp-ers groeit in Nederland al jaren. Er komen steeds meer ondernemers bij zonder personeel. Andere bedrijven proberen daarvan te profiteren door zzp-ers op slinkse wijze geld afhandig te maken. Daarom wil de Autoriteit Consument & Markt dat zzp-ers dezelfde bescherming krijgen als consumenten.
Consumenten hebben wettelijk gezien een bedenktijd van twee weken bij een telefonische verkoop. Voor zzp-ers geldt die termijn niet, die zitten meteen aan de aankoop vast.
Martijn Snoep van de ACM: “Wij zien dat bedrijven en callcenters zich expres op zzp-ers richten. Zij proberen aan de telefoon een ‘ja’ los te peuteren. Er zijn ook bedrijven die het gesprek opnemen. Dan ben je al helemaal aan een akkoord gebonden. “
Zo noemt Snoep het voorbeeld van een zzp-er die na heel lang aandringen ‘ja’ zei tegen een contract voor een jaar voor de dagelijkse broodjeslunch voor vier personen. Dit kon tussentijds niet worden gewijzigd. Ook abonnementen op computer- en websiteonderhoud worden vaak afgesloten zonder dat de zzp-er in kwestie dat echt wil.
Daarom doet de ACM een oproep aan het kabinet en de Tweede Kamer om zzp-ers ook beter te beschermen en een wettelijke bedenktermijn te geven van twee weken. Ook dient de overeenkomst dan schriftelijk bevestigd te worden.